classiera loader

جزئیات آگهی

  • اضافه شده: مرداد ۲۱, ۱۳۹۶

  • بازدیدها: 279

توضیحات

مراحل داده کاوی

داده کاوی چگونه کار می کند

همانطور که در مطلب گذشته داده کاوی بیان شد، مراحل داده کاوی در طی 6 مرحله استاندارد کریسپ دی ام crisp dm به اجرا در می آید.

در آغاز مشکلات سازمان و یا شرکت مشخص شده و سپس در انتها با کمک هوش مصنوعی راه حل هایی مناسب برای برطرف کردن مشکلات ارائه می شود.

داده کاوی یک فرایند و روش حل مسئله می باشد که از داده های موجود استفاده می کند.

استاندارد جهانی کریسپ دی ام این فرایند را در 6 مرحله به اجرا می گذارد و تیم داده کاوی بر اساس استاندارهای موجود شروع به اجرای عملیات می کنند.

البته اجرای این 6 مرحله عملیات در تعامل با کارفرما صورت می گیرد.

حال این 6 مرحله را بیان می کنیم.

مراحل داده کاوی کریسپ دی ام

مراحل داده کاوی – مرحله اول

1_ کارفرما مشکلی در سازمان و کسب و کار خود دارد و این مشکل را به تیم داده کاوی و یا متخصص داده کاو گزارش می دهد.

یا اینکه کارفرما قادر نیست مشکلات کسب و کار خود را پیدا کرده اما می داند که سیستم و روند فعالیت کسب و کار دچار نقص است. در این حالت کارفرما اشکال یابی و طرح مسئله را نیز بر عهده تیم و یا متخصص داده کاوی واگزار می کند.

این دو حالت مرحله اول و آغاز ماجرا می باشد.

مراحل داده کاوی – مرحله دوم

2_ در مرحله دوم، متخصص داده کاوی از کارفرما درخواست می کند تمامی داده هایی که در کسب و کار به ثبت رسیده اند را در اختیارش قرار دهد تا داده ها را تحلیل و بررسی نماید.

فرد و یا گروهی که مسئولیت داده کاوی را بر عهده دارد با توجه به طرح مسئله ای که در مرحله اول بیان شده و حجم داده ها و نوع آن ها، زمان داده کاوی را افزایش می دهد و در این امر تعلیل کرده تا پروسه عملیات داده کاوی بصورت واقع بینانه تر و بهتر بشود.

مراحل داده کاوی – مرحله سوم

3_ در این مرحله عملیات آماده سازی داده ها صورت می گیرد. این مرحله شامل مراحل زیر است:

یکی کردن انبارها و بانک داده ها  که در کسب و کار کارفرما وجود دارد.

داده های بی ارزش و نا مربوط شناسایی شده و حذف می شوند.

داده های با ارزش و مورد نیاز که باقی مانده اند متناسب با مسئله ی مطرح شده تغییر فرمت می یابند.

مراحل داده کاوی data mining

مراحل داده کاوی data mining

مراحل داده کاوی – مرحله چهارم

4 _ گام چهارم مدلسازی است. در این مرحله یک مدل مناسب با توجه به داده هایی که آماده هستند ساخته می شود.

در این مرحله مدل های متفاوتی ساخته شده و در نهایت با تصمیم متخصص داده کاوی بهترین مدل انتخاب می شود.

مراحل داده کاوی – مرحله پنجم

5_ مدل هایی که ساخته و آماده شده اند در اینجا مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و تست و ارزیابی می شوند.

بهترین مدلی که توسط متخصص داده کاوی انتخاب شده است مورد آزمایش قرار می گیرد. در صورتی که این مدل تاثیر لازم را نداشته باشد و نتواند مسئله ای که در مرحله اول طرح شده است را حل کند، مجددا از مرحله اول باید تمامی این فرایند طی شود.

مراحل داده کاوی – مرحله ششم

6_ اگر تمامی ارزیابی ها مورد تایید و رضایت قرار گیرد و تمامی مراحل با موفقیت طی شود، راه حل هایی برای توسعه مدل نهایی ارائه میگردد که بتواند مشکلات مرحله یک را حل کند.

متخصص داده کاوی از مدل نهایی ارائه شده نتیجه گیری می کند رفتار کسب و کار کارفرما در مقابله با مشکلاتی که بیان شده است به چه صورت می باشد.

این درک رفتاری کسب و کار با راه حل های عددی و در قالب چند فرمول و همچنین راه حل عملیاتی در اختیار کارفرما قرار گرفته تا بتواند مشکلات طرح شده را برطرف کند.

همچنین گروه و یا فرد داده کاو می تواند گزارشی از مکانیزم رفتاری کسب و کار آماده کند و به کارفرما ارائه دهد.

در آخر برای سهولت در تعامل کارفرما و مدل نهایی، یک نرم افزار کامپیوتری ساخته می شود که شبیه ساز کسب و کار کارفرما است و وی می تواند با وارد کردن یک سری پارامتر های مشخص، رفتار کسب و کار خود را در آینده پیش بینی کند.

 

 

 

 

دیدگاه