دستگاه توکن چیست

admin
admin Not verified

عضو از آوریل 8, 2017

مشاهده همه آگهی ها
جزییات تماس :
اشتراک‌گذاری:

جزئیات آگهی

  • Ad ID: 4416

  • اضافه شده: آگوست 23, 2017

  • بازدیدها: 2859

توضیحات

دستگاه توکن چیست

توکن

دستگاه توکن چیست : امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی برای حل موضوعات مختلفی راه حل های گوناگونی مطرح گردیده است . یکی از راه حل هایی که میزان استفاده از آن به طور چشم گیری افزایش یافته است ، استفاده از وسایل امنیتی می باشد. امروزه توکن های هوشمند یا رمز یاب های هوشمند ، نسل جدید از وسایل امنیتی محسوب می شوند که مشکل هزینه و قیمت بالای سخت افزارهای امنیتی را حل نموده اند.

توکِن امنیتی یک سخت افزار کوچک است که برای ورود کاربر به  سامانه به کار می رود. به این معنا که این دستگاه به کاربران مجاز اجازه می دهد تا به سهولت بتوانند برای استفاده از یک سیستم کامپیوتری هویت آنان مشخص شود. در واقع می توان گفت توکن امنیتی برای اثبات هویت شخص به صورت الکترونیکی مورد استفاده قرار میگیرد. علاوه بر آن از توکن بجای رمز عبور معمولی برای احراز هویت کاربران (مشتری) که می خواهند وارد سیستم شود بهرمند می شوند و یا به عبارت دیگر توکن به عنوان یک کلید الکترونیکی برای دسترسی کار می کند.

برخی از توکن ها کلیدهای رمز نگاری هستند. این کلیدها شامل امضا دیجیتال ( امضای دیجیتال مانند امضای دستی قابل اعتماد می باشد. برای ساخت امضای دیجیتال به یک کلید خصوصی نیاز داریم که فقط خود فرد مجاز به دسترسی آن می باشد ) و یا اثر انگشت را در حافظه خود ذخیره می کند.

انواع نشانه های امنیتی مورد استفاده در توکن:

رمز ثابت، رمز پویا با الگوریتم متقارن، رمز پویا با الگوریتم نا متقارن، پرسش و پاسخ

آسان ترین نوع نشانه به اتصال کامپیوتر نیازی ندارد .مشتری یا کاربر اعداد را عددها را توسط یک صفحه کلید که بر روی صفحه نمایش وجود دارد را وارد می کند و سپس شماره شناسایی را وارد می کند. ولی قطع شدن سرور باعث آسیب پذیری میانی آن می شود.

برخی از این نشانه ها به وسیله بی سیم به کامپیوتر وصل می شوند مثل بلوتوث

دستگاه توکن چیست

دستگاه توکن چیست

آسیب پذیری

رایج ترین آسیب پذیری در وسایل و تجهیزاتی که رمز دارند، گم شدن دستگاه کلید مخصوص می باشد. نشانه‌هایی که از out-of-band استفاده می‌کنند بسیار آسیب پذیر می باشند.

انواع نشانه های سخت افزاری و نرم افزاری

برخی از نشانه های امنیتی هم به صورت سخت افزاری و هم به صورت نرم افزاری قابل استفاده اند. اگر شخصی به این دو نشانه امنیتی توجه نماید، تصور می کند که از نظر ساختار یکسان هستند در صورتی که در وتقعیت این گونه نیست و نشانه های سخت افزاری و نرم افزاری در توابعی که مورد استفاده قرار می دهند با هم متفاوت می باشند.

نشانه غیر متصل

نشانه غیر متصل ، هیچ گونه اتصال فیزیکی یا منطقی با کامپیوتر مشتری یا کاربر ندارد و به دستگاه ورودی مخصوصی نیازی ندارد ولی دارای یک صفحه نمایش می باشد که داده هایی که برای احراز هویت به کار برده می شوند توسط آن نمایش داده می شود و کاربر توسط صفحه کلید اطلاعات خود را به صورت دستی وارد می کند. این نوع نشانه معمولا با یک رمز عبور همراه است و برای تشخیص هویت مورد استفاده قرار می گیرد.

نشانه متصل

برخلاف نشانه غیر متصل، این نوع نشانه اتصال فیزیکی به کامپیوتر مشتری یا کاربر دارد. این نوع نشانه ها به طور خودکار اطلاعات تشخیص هویت را در ارتباط اول ،منتقل می کند. این اطلاعات شامل آن دسته از اطلاعاتی نمی شود که به صورت دستی کاربر به دستگاه داده است.

اگر شما می خواهید این نشانه را مورد استفاده قرار دهید باید دستگاه ورودی مناسبی بر روی سیستم خود نصب کنید. کارت های هوشمند و نشانه USB از جمله رایج ترین نشانه های متصل می باشند. همان طور که می دانید کارت های هوشمند به یک دستگاه کارت خوان نیاز دارند و نشانه USB نیز به پورت USB نیازمند است.

کارت هوشمند

امروزه کارت های هوشمند به صورت گسترده ا مورد استفاده قرار می گیرند. همان طر که در قسمت قبل توضیح دادیم، تعداد زیادی از نشانه‌های متصل، تکنولوژی کارت هوشمند را مورد استفاده خود قرار می دهند. کارت های هوشمند بسیار ارزان است. علاوه بر آن مکانیزم های امنیتی قابل اعتمادی نیز داراست.کارت های هوشمند به علت توان مصرفی کمی که دارند، دارای عملکرد محاسباتی محدودی می باشند.

نشانه بلوتوثی

معمولا نشانه بلوتوثی با نشانه USB ترکیب می شود. بنابراین این نوع نشانه هم در حالت متصل و هم در حالت غیر متصل استفاده می شود. تشخیص هویت با بلوتوث به فاصله بستگی دارد و تا فاصله ده متری می تواند عمل نماید. از جمله مزیت های نشانه پلوتوثی می توان به خاتمه با افزایش فاصله اشاره نمود.

    GSM تلفن سلولی

با استفاده از این نوع نشانه می توان از تلفن همراه خود به عنوان نشانه امنیتی استفاده نمایید. برای استفاده از این نشانه، باید برنامه جاوا بر روی موبایل نصب شود که با استفاده از توابع یک نشانه مخصوص بر روی گوشی موبایل اجرا خواهد شد. یکی از روش های استفاده از تلفن سلولی ارسال پیام کوتاه می باشد.

 

آدرس : تهران، میدان سپاه، خیابان خواجه نصیرالدین

       شرقی، کوچه غزنوی، پلاک ۲، طبقه سوم

آگهی های مرتبط